tiistai 22. toukokuuta 2012

Vierailu Finnlinesilla 8.5.2012

Kaleidoskooppi-hankkeen projektituottajan toimenkuvaan ja työetuihin kuuluu mahdollisuus vierailla meri- ja metalliteollisuuden yrityksissä.  Yksi mielenkiintoisista tilaisuuksista oli tutustua Finnlinesin käytännön varustamo- ja merikuljetustoimintaan Helsingin Vuosaaressa.




Koska tilaisuus oli ainutlaatuinen, halusin jakaa sen muidenkin kiinnostuneiden kanssa hankkeen sisällä.  Turun ammattikorkeakoulun sekä Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijat Ringa Salmi (liiketalous), Virve Hirsjärvi (muotoilu) sekä Anna Itkonen (logistiikka) tarttuivat mahdollisuuteen ja tulivat mukaan vierailulle.  Turun AMK:n hankkeiden projektikordinaattori ja Kaleidoskoopin edustaja Tiina Jaatinen oli mukana ohjaamassa tutkimuspajaa, jossa tutkittiin erityisesti rahtialusten jätehuoltojärjestelmää.



Vierailun emäntänä toimi Finnlinesin ympäristöasioista vastaava Anna-Liisa Perttilä sekä isäntänä lastinkäsittelytarkastaja Aapo Rauhio.  Päivän aikana vierailimme rahti- sekä matkustaja-rahtialuksella ja opimme laivojen jätehuollon ohessa yleisesti varustamo- ja merenkulkutoiminnasta. 

Mieleenpainuvia asioita, joita haluaisin teidän kanssanne jakaa ovat:
1. SUOMI ON RIIPPUVAINEN MERENKULUSTA.  80-90 % kuljetuksista Suomeen tai Suomesta tapahtuu meriteitse.
2. ITÄMERI ON HAAVOITTUVA.  Itämeren keskisyvyys on 57 m, kun taas Välimeressä vastaava luku on 1500 m.  Itämeren ympäristössä asuu n. 80 miljoonaa ihmistä ja laivoja alueella kulkee 3500-5000 kuukaudessa.  Liikenne kasvaa n. 5% joka vuosi, mutta vesi ehtii vaihtumaan vain 30 vuoden välein.
3.ITÄMERELLÄ LIIKKUVAT LAIVAT OVAT JÄÄVAHVISTEISIA.
4. PAINOLASTIVESISSÄ RISKINÄ ON ELIÖIDEN SIIRTYMINEN VIERAISIIN ALUEISIIN.
5. FINNLINESILLE TURVALLISUUS JA YMPÄRISTÖ LIITTYVÄT LÄHEISESTI YHTEEN.
6. Hyvin toimivassa satamassa on oltava HYVÄT KULKUYHTEYDET MERITEITSE JA MAATEITSE.
7. VARASTOTILAA ON OLTAVA RIITTÄVÄSTI.  Suomessa tarvitaan talvisin myös lämmintä varastotilaa.
8. Lastinkäsittelyssä VARASTOINTIAIKAA PYRITÄÄN PITÄMÄÄN MAHDOLLISIMMAN LYHYENÄ, sillä varastointi on asiakkaalle maksullista purkamispäivän jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti