tiistai 14. helmikuuta 2012

Millainen on vuoden 2050 kauppalaiva?

Kansainvälisesti vaikuttava konsultti- ja insinööritoimisto Elomatic pohtii kesällä 2010 ilmestyneessä julkaisussaan kauppalaivojen tulevaisuutta ja muuttuvan ympäristön tuomia haasteita suunnitteluun.

Julkaisu tarkastelee ympäristön ja ilmaston muutoksia, lakia ja säädöksiä, uutta teknologiaa, vaihtoehtoisia polttoaineita sekä uusia energiateknologiaratkaisuja.

Julkaisun mukaan vuoden 2050 kauppalaiva tulee mm:
  • sisältämään uutta teknologiaa, joka on nyt vasta kehitteillä.
  • olemaan merkittävästi energiatehokkaampi kuin nykypäivän kauppalaivat
  • hyödyntämään hybridienergianlähteitä sisältäen vaihtoehtoiset polttoaineet ja uusiutuvan energian
  • käyttämään ympäristölle vähemmän haitallisia, käytännöllisempiä ja taloudellisempia vedenkäsittelyjärjestelmiä
  • hyödyntämään enemmän ICT-teknologiaa ohjaus- ja turvallisuusjärjestelmissä
  • edelleen olemaan miehitetty
  • sisältämään ominaisuuksia ja toimintoja, joista meillä ei ole aavistustakaan tänä päivänä


Lue alkuperäinen julkaisu täältä

Katso video NYK Super Eco Shipistä -->

Lue lisää NYK Super Eco Shipistä täältä.











Ympäristön ja ilmaston muutokset vaativat teknologialta paljon ekologisia uudistuksia ja kehittelyjä, mutta mitä muuta se vaatii laivan kokonaisvaltaisessa suunnnittelussa?

Pähkinöitä purtavaksi:
  • Miten vuoden 2050 kauppalaivan muotoilu soveltaa edellä listattuja asioita ottaen edelleen huomion laivan kokonaisvaltaisen funktion?
  • Mitkä ovat vuoden 2050 näkymät meren tilasta ja mitä ominaisuuksia tulevaisuuden fyysinen ympäristö vaatii laivalta?
  • Mitä vuoden 2050 kauppakulttuuri vaatii merikuljetukselta?
  • Millainen on tulevaisuuden merityöympäristö?
  • Mitä osaamista tai ominaisuuksia tulevaisuuden merityöympäristö vaatii laivalla työskenteleviltä ihmisiltä?  
  • Mitä toimintoja kannattaa automatisoida ja mitä pitää manuaalisena?
  • Mitä toimintoja ja laivan ominaisuuksia voi uudistaa entistä tehokkaammaksi työn kannalta, mutta samalla työntekijäystävällisemmäksi? 

      Ei kommentteja:

      Lähetä kommentti